Toimintaa ja tapahtumia vuosien varrelta

MAKEITA RAKENTEITA

Lakumesta tukemassa Arkkitehtuurikoulu Tiilin toimintaa
 

Monet lapset rakastavat rakentamista. Oli se sitten legorakennelmia, puumajoja, linnunpönttöjä tai tyynylinnoituksia, lähes jokainen meistä on rakentanut varmasti jotain lapsena. Arkkitehtuurikoulu Tiilillä opetuksemme tapahtuukin usein rakentamisen ja käsin tekemisen kautta. Mikä olisikaan sen parempaa, kuin harjoitella rakentamista herkulliselle maistuvilla rakennusosilla, jotka voi syödä lopuksi rakennusprojektin valmistuttua. Alkuvuodesta 2019 etsimme yhteistyökumppania suomalaisten makeisvalmistajien joukosta. Mukaan makeaa rakentamista tukemaan hyppäsi innolla Lakumesta Oy.

Saimme ison lähetyksen erilaisia Lakumestan lakutuotteita. Toimitus sisälsi useita eri makuisilla suklailla päällystettyjä lakuja: sitruuna-, mansikka-, mustikka-, pipari-, sekä perinteisesti valko-, maito- ja tummasuklaalakuja. Mukaan mahtui myös muovailtavaa lakumassaa sekä gluteenittomia lakuja, jottei keliakia tulisi esteeksi kenenkään lapsen lopputuotoksesta nauttimiselle.
 
Lakurakentamista kokeiltiin kahdessa opetusryhmässä. Onnekkaita olivat Kalevan Tiedekan Minien (6-9 vuotiaiden) ryhmä ja Nekalan koulun kerholaiset (9-11 vuotiaat). Lapset innostuivat lakuilla rakentamisen ajatuksesta heti sen kuullessaan. Käytimme rakennelmissa lakujen lisäksi apuna cocktailtikkuja. Rakentaminen pohjautui pilari-palkki tyyppiseen rakentamistapaan, jossa lakut toimivat cocktailtikkuja toisiinsa sitovina nivelosina. Huoli lakujen halkeilemisesta paljastui turhaksi; lakujen suklaapinnoite kesti oivallisesti usean cocktailtikun upottamisen pinnan läpi. Ainoastaan korkeimmissa rakenteissa, jossa yläosan painon myötä kuormitus oli suuri, alkoi ilmetä lohkeamisia niiden alimpien lakujen kohdalla, joissa puristusvoimat olivat suurimpia. Monet lapset heittäytyivätkin kokeilemaan, kuinka haastavia rakennelmia saavatkaan aikaan. Eräs kuusivuotias tyttö sanoikin ääneen: ”Haluan haastaa itseni”. Se, jos mikä, kuulostaa ohjaajan korvaan hyvältä.
 
Nekalan kerhossa harjoittelimme myös yhteistyötaitoja rakentamisessa ja suunnittelussa. Rakennelmat toteutettiin kahden tai kolmen hengen ryhmissä rakennusresurssien tehokkaan hyödyntämisen nimissä. Vaikka aluksi osalle yhteistyö tuntui vaikealta, oli lasten työskentelyä ilo seurata. Nekin lapset, jotka olisivat aluksi halunneet työskennellä yksin, saivat lopulta sovittua resurssiensa käytöstä sopuisasti. Mukava oli huomata myös, kuinka lapset sekä Nekalan kerhossa että Tiedekan kurssilla jakoivat ja vaihtelivat eri makuisia lakuja keskenään; missään vaiheessa ei noussut riitaa siitä, kuka saa mitäkin makua käytettäväkseen. Yhteistyön harjoitteleminen näinkin mukavan tehtävänannon kautta osoittautui erittäin positiiviseksi tavaksi harjoitella lasten neuvottelutaitoja, jotka ovat tarpeellisia, päätyvätpä lapset mille tahansa alalle tulevaisuudessa. Nykypäivänä lyhteiskunta pohjautuu alati enemmän ja enemmän tiedon ja resurssien jakamisen varaan, jossa neuvottelutaitojen tärkeyttä ei voi liikaa korostaa.
 
Arkkitehtuurikoulu Tiilin puolelta haluamme antaa ison lämpimän kiitoksen Lakumestalle makeiden rakennushetkien mahdollistamisesta. Toivottavasti yhteistyömme jatkuu myös tulevina lukukausina! Lisää tietoa Lakumestasta löydät osoitteista:
 


www.lakumesta.fi

VÄRILLÄ ON VÄLIÄ

Minien ryhmän 7-vuotiaan Oiva Martikaisen rakentama tila, jossa materiaalina toimivat taipuisa kartonki, Tikkurilan värimallit ja silkclay.
Minien ryhmän 6-vuotias Vilho Haverinen harjoitteli onnistuneesti perus-ja välivärien sekoittamista peiteväreillä.
Minien ryhmän kevään 2019 opetuksen viimeisenä harjoituksena syntyi värikkäitä kokoon taitettavia majoja, jotka lapset suunnittelivat ja toteuttivat itse.
Tikkurila tukemassa Arkkitehtuurikoulu Tiilin nuorten ja lasten arkkitehtuurikasvatusta
 

Väri on läsnä arkipäivän elämässäämme koko ajan; missä on valoa, on myös värejä. Luonnontilainen ympäristö tarjoaa laajan ja harmonisen värikirjon kokijalleen, mutta ilman kunnollista suunnittelua, rakennetun ympäristön värimaailma voi muodostua helposti joko vaisun harmaaksi tai stressaavan sekavaksi. Arkkitehtuurin tärkeä osa-alue on ymmärtää, kuinka eri värit käyttäytyvät keskenään eri materiaaleissa, ympäristöissä ja valo-olosuhteissa.

Arkkitehtuurikoulu Tiili haki yhteistyökumppaniksi suomalaista värien ja maalien valmistamiseen erikoistunutta yritystä. Mukaan lähti Tikkurila. Opetuskäyttöön tarjoutui avokätisesti A4 kokoisia värinäytteitä, kaksi kappaletta kustakin Tikkurilan valmistamasta 263 värisävystä. 

Käytimme 2019 keväänä värimalleja osana Tiedekan kurssien Nuorten ja Minien ryhmän opetusta. Molemmat ryhmät aloittivat ensimmäistä kertaa tammikuussa 2019. Ne olivat ensimmäiset Arkkitehtuurikoulu Tiilin tarjoamat kaikille lapsille ja nuorille avoimet kurssit, joille kuka tahansa saattoi ilmoittautua. Eri puolilla Tampereen kouluja opetusta oli tarjottu kohdennetusti jo aiemmin.

Minien (6-11 vuotiaat) kanssa harjoittelimme ensin perus väriteoriaa. Opettelimme käsitteet pääväri, väliväri, murrettu sävy sekä kylmä ja lämmin väri. Tarkastelimme myös kuinka eri värit käyttäytyvät keskenään Albertsin väriopin mukaisesti. Sen jälkeen kukin kokeili ohjatusti laatia peiteväreillä kolmen päävärin kylmää ja lämmintä sävyä hyödyntäen puhtain sävyin väriympyrän. Tehtävä osoittautui haastavaksi, mutta myös mallikkaita suorituksia syntyi aivan kurssin nuorimpien toimesta.
 
Pohjustusten jälkeen kokeilimme Minien kanssa rakentaa tilakuutiot, joiden sisäosan lapset suunnittelivat. Tarkoitus oli pohtia erityisesti värien ja valon suhdetta seiniin kiinnitettävin värimallien ja pleksillä päällystettävien aukkojen avulla. Syntyi hyvin veikeitä lopputuloksia; osa lapsista halusi pidättäytyä hyvin hillityssä musta-valkoisessa värimaailmassa, kun osa taas laati värikkäitä tiloja. Tilaan muodostuva tunnelma oli hyvin erilainen näissä variaatioissa. Lisää omaleimaisuutta lapset saivat tiloihinsa suunnittelemalla kalusteita ja tilaa jakavia elementtejä. Myöhemmin väriopetusta jatkettiin isompien tilojen kanssa hyödyntäen spray- ja akryylimaaleja. Lopputuloksena syntyi kokoon taitettavia majoja, joiden sisälle lapset mahtuivat.
 

Nuorten ryhmän (12–18 vuotiaat) kanssa kevään opetus painottui erityisesti massan, tilan mittasuhteiden, eri mittakaavojen ja materiaalien ymmärryksen harjoittamiseen. Loppukurssista kerkesimme harjoitella osan kanssa hieman värinkäyttöä Tikkurilan värimalleja hyödyntäen. Jatkoksi viimeiselle tehtävälle, jossa Nuoret harjoittelivat pohjapiirrosten laatimista ja kerrostalokorttelin täydennysrakentamista, nopeimmat saivat harjoitella sisätilojen värisuunnittelua pienoismallin muodossa.

Kiitämme Arkkitehtuurikoulu Tiilin puolesta lämpimästi Tikkurilaa yhteistyöstä kanssamme! Värimallit riittävät vielä useiksi lukukausiksi, mikä mahdollistaa laadukkaan väriopetuksen tulevienkin kurssien aikana. Lisätietoa Tikkurilasta löydät osoitteista:
 

www.tikkurila.fi